Lesduur: 60 min
Thema: Vermenigvuldigen
Onderdeel: herhaling stap 1, dieper in op begrip schema.
Niveau: Startklas en A1 (laag tot midden)
Herhaling: woordenschat
Duur: 5 -10 min
Studenten tekenen dit tabel. Hierin dienen ze alle woorden te schrijven die tijdens de les nieuw zijn voor ze.
Herhalingsopdracht: Stappen herhalen
Duur: 5-10 min
Ik vraag de studenten hun boek dicht te doen. We gaan weer willekeurig stappen opnoemen. Indien ze het niet weten, mogen ze spieken in hun schrift. Vervolgens herhalen we ook stap 1; splitsen.
Uitleg: Schema tekenen. Stap 1. Tekenen
Duur: 5 minuten.
Voordat ik wat op het bord teken vraag ik vingers in de lucht te steken wie er Instagram kent en gebruikt. Ik toon een bekende post via de PC en haal daarbij het Hastag teken tevoorschijn. Ik laat iemand dit op het bord tekenen en leg uit dat dit in rekenen een schema heet. Zie onderstaande foto.

Laat de leerlingen dit in hun schrift natekenen. Controleer dit! Sommige leerlingen doen het niet of doen het verkeerd.
Stap 2: Invullen. Het is de bedoeling dat een leerling snapt dat een schema een manier is om informatie over te brengen. Een schema is een manier om informatie te combineren. Voor een student die dit nog nooit zo heeft gedaan is dit erg abstract. De regels dat de bovenste en linker rand de status quo is en dat in het middenstuk gecombineerd moet worden aangeleerd. Dit gaan we eerst doen door het visueel te maken met kleuren. Daarna kan je als docent van alles verzinnen. Tot slot stappen we over naar het vermenigvuldigen.
Opdracht: Zelf doen! (25 min)
Benodigdheden (per 10 leerlingen)
- 10 x voor bedrukt papier met een “hashtag”
- 10 x penseel
- 10 x bak met water
- 1 tube rode verf
- 1 tube gele verf
- 1 tube blauwe verf
- 1 tube groene verf
Iedere student krijgt een papier. Alleen staan er in de top rij en linker kolom een cirkel. Per cirkel moet een andere kleur. Dan vragen we net zoals ze hierboven hebben geleerd de verf op juiste vlakken te mengen. Gebruik het filmpje als instructie.

Nu ze de basisbeginselen hebben uitgevoerd, gaan we het testen.
Opdracht: Goed of fout? (25 min)
We kijken naar de presentatie en geven aan welk schema goed of fout is ingevuld en waarom: presentatie.
Verdieping: Voor de student die sneller klaar is, hebben we hier een extra werkblad.
Afsluiten: volgende week gaan we verder met stap 3; en dat is?