Lesduur: 60 min
Thema: Vermenigvuldigen
Onderdeel: Introductie stappen en dieper in op stap 1
Niveau: Startklas en A1 (laag tot midden)
Herhaling: woordenschat
Duur: 5 -10 min
Studenten schrijven een aantal begrippen die ze moeten herhalen.
vermenigvuldigen | |
kleiner dan | |
Alles | |
honderd | |
keer | |
Splitsen | |
optellen | |
Tekenen | |
Horizontaal | |
Verticaal |
Uitleg: Vermenigvuldigen onder honderd
Duur: 5 min
Er zijn verschillende manieren om vermenigvuldigen uit te leggen. Vanuit deze doelgroep is het verstandig om het in herhaalbare stappen te gieten. Deze stappen dienen gelijk als onderscheid in lessen. De vier stappen staan hieronder. Deze schrijf ik op het bord.
Stap 1: Splitsen
Stap 2: Tekenen (schema en invullen)
Stap 3: Vermenigvuldigen
Stap 4: Alles optellen
Tussenopdracht: Schrijf deze stappen in je schrift.
Duur: 5 min
Uitleg: De stappen toegelicht (laat studenten niet mee schrijven, ze dienen gewoon te luisteren) (10 min)
Stap 1: Splitsen. Uit elkaar halen

Stap 2: Tekenen. We maken een schema waarin we de gesplitste getallen opschrijven.

Stap 3: Vermenigvuldigen. We vermenigvuldigen horizontale en verticale getallen met elkaar

Stap 4: Alles optellen.

Dus 48 x 27 = 1296
Opdracht: Klassikaal spel: herhaal de stappen
Duur: 10 – 15 min
Ronde 1: De schriften gaan dicht, worden zichtbaar weggelegd en het bord wordt uitgeveegd. Elke leerling krijgt een stap die ze moeten mondeling moeten herhalen. Dit doe ik in willekeurige volgorde. Een fout betekent een push-up doen, een goed antwoord betekent push-up weggeven. Ook de docent mag een push-up toebedeeld krijgen. Als iedereen geweest is, doen we vervolgens Push-ups. .
Ik leg het spel stil. Iedereen met toebedeelde push-ups doet deze. De studenten beseffen wat er nu op het spel staat. Ik geef ze nu 5 minuten om de 4 stappen uit hun hoofd te leren. Ze moeten alleen de woorden kennen en kunnen schrijven. De inhoudelijk uitvoering van de stappen volgen de komende lessen.
Ronde 2: Herhaling van ronde 1. Het enige verschil is dat ik, afhankelijk van de grootte van de klas, een of twee regels per leerling vraag. De laatste leerling krijgt de vraag alle regels achter elkaar te herhalen.
We tellen de punten en iedereen voert zijn of haar push-ups uit.
Uitleg: Stap 1: splitsen.
Duur: 5 min
Ik leg aan de hand van een voorbeeld uit hoe we getallen splitsen in tientallen en eenheden. Een veel voorkomende fout is dat ze denken dat bijvoorbeeld 35 gesplitst wordt in een 3 en een 5. Echter opgeteld wordt dit 8. Ik haal het voorbeeld erbij dat wanneer ik boodschappen betaal en €5 betaal, ik nog €30 moet betalen.
Opdracht: Ik laat iedereen zelf drie getallen opschrijven. Ze wisselen hun schrift aan de klasgenoot ernaast en deze moeten dan die drie genoteerde getallen splitsen. Ze wisselen terug en controleren het dan de resultaten.
Afsluiting: Ik beschrijf dat we de volgende week verder gaan met stap 2 van vermenigvuldigen onder honderd en vraag nog een keer welke stap dat is.
Pingback: MBO REKENEN 1f OEFENEN – Toets 1 – Gratis Oefenmateriaal
Reacties zijn gesloten.